------------------------------------------------------------------------------------
www.maydaycenter.se
Klubbkonceptet mayday skapades från början av Thor Rutgersson, Peter Dahlin och mig. Detta ur en vilja att stå på en gemensam scen med våra respektive band. Istället för att jaga otaliga spelningar bestämde vi oss för att istället arrangera oss själva. Den första spelningen (på Pustervik 2004) gav mersmak och ABF Göteborg gick med på ett fortsatt samarbete under förutsättning att klubbkonceptet i fortsättningen var öppet för band som hade cirkelanslutning i ABF.Sedan starten har mayday alltid strävat efter att vara "den snälla klubben" med syfte att lyfta fram bra osignad musik i Göteborgsnatten. Bokningar skedde oftast i teman för att skapa en trivsam inramning på klubbkvällarna.
Av olika anledningar bröts samarbetet totalt med ABF Göteborg under 2011 och mayday står sedan dess helt på egna ben. Klubbkonceptet samarbetade med olika externa aktörer, drivs och ägs sedan 2011 av mig. Då jag inte har tid med konceptet så ligger det i dagsläget vilande. Under perioden 2004 - 2012 ordnades ca 8 event per år med ett besöksgenomsnitt på ca 160 personer per kväll.
Klubbkonceptet finns fortfarande på Facebook samt har en hemsida med en utförlig historisk kronologi över åtta framgångsrika år.
------------------------------------------------------------------------------------
Affischeringstavlor osv
Under arbetet med klubbkonceptet mayday kom vi (jag, Peter och Thor) kontakt med affischeringsfrågan inom Göteborgs Stad. Diskussionen om vad som var "laglig" respektive "olaglig" affischering var brännande för varje klubbarrangör i staden. Efter en publicerad debattartikel i Göteborgs Fria Tidning och Göteborgs-Posten blir vi inbjudna till ett samtal med kommunen. Som ett direkt resultat av dessa möten är vi med och beslutar om vart 20 affischpelare ska sättas ut i staden.I kölvattnet av dessa diskussioner får jag och Anders T Carlsson i uppdrag av Trygg, och Vacker Stad och Göteborgs kulturförvaltning att utreda behoven av fria affischeringsmöjligheter för Göteborgs kulturaktörer. Arbetet resulterar i rapporten "Affischering i en ren och vacker stad med ett blomstrande kulturliv". Efter utredningen driver jag frågan om en gemensam affischeringsetik i Göteborg kopplat till digitala lösningar. Arbetet läggs ner då vidare finansiering uteblir men ett antal tidningsartiklar osv går fortfarande att hitta på internet. Här är ett exempel och här är ett annat.
------------------------------------------------------------------------------------
RödGrönaTorg:2010
I samband med valrörelsen 2010 insåg jag att de tre rödgröna parterna i Göteborg (Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet) inte hade en planerad lokal valsamverkan. Valet 2010 slogs däremot upp ganska stort som just en kamp mellan Alliansen och de tre rödgröna partierna. I Göteborg hade Vänsterpartiet tidigare lämnat det rödgröna samarbetet, miljöpartiet började snegla mot den politiska högern och Socialdemokratin tappade väljare. Att säkra ett lokalt samarbete utan att något parti tappade prestige var viktigt för att säkra den framtida politiska makten i Göteborg.Som opolitisk projektledare lyckades jag sälja in idén om en gemensam valkampanj som innebar att politiker från de tre partierna i praktiken arbetade nära tillsammans med att lägga ett program med lokala artister på två förortstorg i Göteborg (Angered och Selma Lagerlöfs Torg). Även filmer och gemensamma uttalanden producerades. RödGrönaTorg skilde sig på det sättet från den lokala satsningen i Malmö som byggde mycket på medborgarnas medverkan. För mig var politikernas medverkan istället A och O.
Jag är helt övertygad om att arbetet med RödGrönaTorg:2010 ledde fram till att Göteborg säkrade ett rödgrönt styre 2010 - 2014 samt att mycket av de strukturer som då byggdes lever vidare än idag.
------------------------------------------------------------------------------------
www.federationen.se
Efter arbetet med mayday och RödGrönaTorg:2010 kände jag att det var läge med ett mer politiskt kulturprojekt. Tankar kring att starta en ny kultur- och musikrörelse där gränserna mellan kulturaktör och publik suddades ut började gro. Att slå ihop mayday och RödGrönaTorg:2010 om man så vill. Detta resulterade i kulturföreningen Federationen som alltmer utvecklade sig till en gräsrotsfinansierad tidskriftsförening.
Federationen arrangerade ett fåtal spelningar, medverkade i samhällsdebatten, hade en stark närvaro på twitter och gav ut 10 nummer av ett upptryckt fanzin där olika solidariska röster fick komma till tals. Som mest hade föreningen ca 50 medlemmar och jag var både redaktör för tidskriften och ordförande för föreningen.
Föreningen upphörde med sin verksamhet i samband med årsmötes beslut i januari 2015 men via Federationens hemsida kan man fortfarande läsa mer om föreningens grundtankar. Alla upptryckta fanzin går också att läsa där.
Skapande Skola och Community Art
Under 2010/2011 var jag anställd i SDF Angered (dåvarande SDF Gunnared) och placerad på Kulturhuset Blå Stället. Jag arbetade med att samordna alla Skapande Skola-medel som skulle komma eleverna i stadsdelen Gunnared till del. Detta skedde i nära samverkan med stadsdelarnas rektorer och lärare. Grundtanken var att ge eleverna Skapande Skola-upplevelser ur ett Community Art-perspektiv. Jag var även samordnare för stadsdelens samtliga KULIS-ombud som var vuxna pedagoger ute på skolorna.
Arbetet resulterade i projektrapporten "Community Art i Skolans Värld" som går att läsa här.
------------------------------------------------------------------------------------
Kultur Hjärta Skola
2013 - 2015 fick jag möjlighet att driva det stora regionala projektet Kultur Hjärta Skola i Dalarna. Projektet var ett trepartsprojekt av Riksteatern, Riksteatern Dalarna och Landstinget Dalarna och syftade bl a till att barn och unga skulle ges reellt inflytande över kulturområdet.
Som projektledare var jag anställd av Landstinget Dalarnas kulturenhet (Enheten Scen Dans Konst) och införde Elevkulturombud i nio av Dalarnas femton kommuner. Satsningen förankrades i kommunerna genom att jag införde kommunala samordnare som ansvarade kommunalt samt förankrade strukturen regionalt genom att få med den i Landstinget Dalarnas regionala Kultur- och Bildningsplan 2016 - 2018. Även kommunala mandat säkrades och Intentionsavtal skrevs med kommunerna. När projektet var slut uppgick Dalarnas Elevkulturombud (EKO) till ca 110 elever i åldrarna 8 - 16 år som var med och bestämde över både det regionala och det kommunala kulturutbudet.
Förutom satsningen kring Elevkulturombud drev projektet Dramatik i Grundskolan Dalarna (tillsammans med Dalateatern) och var på väg att införa en kurs tillsammans med Högskolan Dalarna - ”Dramatik från text till utforskande process” 7.5 HP.
Jag är ytterst stolt över slutresultatet av Kultur Hjärta Skola och den gedigna slutrapporten finns att läsa här.
Som projektledare var jag anställd av Landstinget Dalarnas kulturenhet (Enheten Scen Dans Konst) och införde Elevkulturombud i nio av Dalarnas femton kommuner. Satsningen förankrades i kommunerna genom att jag införde kommunala samordnare som ansvarade kommunalt samt förankrade strukturen regionalt genom att få med den i Landstinget Dalarnas regionala Kultur- och Bildningsplan 2016 - 2018. Även kommunala mandat säkrades och Intentionsavtal skrevs med kommunerna. När projektet var slut uppgick Dalarnas Elevkulturombud (EKO) till ca 110 elever i åldrarna 8 - 16 år som var med och bestämde över både det regionala och det kommunala kulturutbudet.
Förutom satsningen kring Elevkulturombud drev projektet Dramatik i Grundskolan Dalarna (tillsammans med Dalateatern) och var på väg att införa en kurs tillsammans med Högskolan Dalarna - ”Dramatik från text till utforskande process” 7.5 HP.
Jag är ytterst stolt över slutresultatet av Kultur Hjärta Skola och den gedigna slutrapporten finns att läsa här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar