lördag 31 december 2016

Årskrönika 2016

Då var det dags för årskrönikan över 2016. Jag sammanfattar ett ytterst produktivt år som har gått i kreativiteten och den offentliga förvaltningens tecken. Det här kommer bli ett långt inlägg, men nu kör vi!

I slutet av 2015 tryckte jag äntligen upp mitt familjespel DinoFajten i begränsade 200 exemplar och i samma veva kom jag till final i den prestigefyllda innovationstävlingen (för kreativa näringar) The Brewhouse Award. I samband med det blev det tydligt för mig att DinoFajten behövde en egen hemsida så jag byggde upp dinofajten.com där man kan följa arbetet med det spelet separat. En ny Expansion släpptes lagom till julhandeln och bestod av en kortlek med 52 kort som gav spelet ett större djup och mer strategisk spelupplevelse. Jag är helt överväldigad över hur väl spelet har tagits emot av de som har köpt det och detta har sporrat mig att gå vidare med spelutvecklandet. Grundspelet är snart slut i lager och tankarna om ett större, och mer påkostat, upptryck med målet att nå butikshyllorna börjar kännas uppnåeligt.



Under 2016 registrerade jag även namnet Vildhallon på min enskilda firma. Sedan starten 2011 har denna bara hetat Firma Mattias Dristig i Skatteverkets ögon, men nu samlas alltså alla mina kreativa infall under ett märke. I samband med namnregistreringen blev det viktigt att skapa en hemsida separat för företaget. Den hemsidan hittar man alltså här: www.vildhallon.com Då detta även är skivbolaget för bandet Dristig & Drabanterna, så kommer även nyheter om bandet postas där framöver (ja, vi har en ny skiva på gång som planeras släppas i början av 2017 om allt går vägen..).



Under året har jag suttit med i två paneler om spelutveckling, medverkat på olika spelkonvent och även blivit omnämnd i Varbergsposten. Det är väl framförallt inom spelutveckling, föreläsningar och arbetet med bandet som jag kommer lägga mitt fokus i framtiden.


Året har även inneburit att jag har sparkat liv i min linkedin-sida som jag ser som en mer yrkesinriktad sida av mig själv. Jag är grymt tacksam över alla fina rekommendationer som arbetskamrater och samarbetsparter har lämnat om mig där. Då jag är arbetssökande from 2 januari så kommer de där orden behövas i jakten på ett nytt arbete. Igen: Stort tack för alla fina ord!



I somras åkte jag och Kärleken till Dubrovnik och jag blev helt förälskad i staden! Rekommenderar alla ett besök till denna Kroatiska pärla!



I januari 2016 började jag också på ett vikariat i Region Halland som Utvecklingsledare inom området Social Hållbarhet (framförallt frågor som rörde Skolutveckling och Vuxenutbildning, men mer om det senare i denna text). Det kändes ytterst roligt att fortsätta med att arbeta med regionala frågor, även om det inte var inom kulturområdet. Jag gjorde ganska mycket inom ramarna för min anställning och då folk har undrat "vad gör du egentligen på jobbet", så tar jag här tillfället i akt och berättar det nu:

Allt regionalt arbete i Halland utgår från Tillväxtstrategin. Detta politiskt beslutade dokument var min bibel under ett helt år. Social Hållbarhet ringar i princip in allt jag tror på när det gäller de mer mjuka värdena inom offentlig förvaltning. Att jobba på den regionala avdelningen Social Hållbarhet, tillsammans med ytterst trevliga kollegor, var därför helt underbart!



Då vikariatet innebar att medverka till den regionala skolutvecklingen i Halland, i samverkan med högskola, politiker och de halländska kommunerna så satt jag en tid med i Samrådet i RUC (Regionalt utvecklingscentrum) som är Högskolan i Halmstads plattform för den regionala skolutvecklingen och samverkan med akademin. I RUC (Samrådet) sitter även de kommunala skolutvecklarna och frågor som diskuteras är samverkan inom fältet.

Som regional tjänsteperson var jag också ansvarig för att sammankalla regionens skolpolitiker och kommunernas gymnasiechefer och agera som sekreterare på möten. Denna roll regleras mer ingående i ett Samverkansavtal mellan de halländska kommunerna och Region Halland.

Skolutvecklingsvikariatet innebar också att sitta med i olika grupper av mer nätverksinriktad art. En av dessa grupper var nätverket RegEnt (Regionalt Entrepenörsskap  i Skolan) som består av kommunala tjänstepersoner (samt Högskolan i Halmstad) som håller i kontakten mellan Skola/Arbetsliv. Jag upptäckte att det här nätverket, i mångt och mycket, rörde sig precis i mitten av alla mina arbetsfält på regional nivå och kontakterna med nätverket var en stor anledning till att jag lärde känna de halländska kommunerna så väl och på så kort tid.

Min avdelning Social Hållbarhet fick även överta kontakten med föreningen Ung Företagsamhet Halland (UF) från den regionala näringslivsavdelningen under året, och jag blev tjänstepersonen som höll i det samarbetet. Helt plötsligt gick jag på UF-mässa, träffade unga entreprenörer och var "projektexpert" i en innovationstävling för gymnasieelever i Varberg. Riktigt kul!

Teknikcollege Halland var också en spännande bekantskap under året och jag satt med i den regionala styrgruppen för Region Hallands räkning tillsammans med kommunala företrädare, IF Metall och personer från olika teknikföretag i Halland. TCs arbete är ytterst viktigt för att säkra framtida kompetensförsörjning inom teknikområdet, men även en viktig kraft för att motverka könsstereotypa yrkesval och sunkiga värderingar inom delar av industrin.

Mitt arbete med TC kräver nästan ett separat blogginlägg, men jag är ytterst stolt över att ha varit en stor bidragande orsak till att TC Halland nu är på väg att hitta en ny hållbar finansieringsmodell och över att ha kunnat lotsa TC inom den offentliga strukturen som, i ärlighetens namn, inte är den lättaste.
Inom ramarna för den regionala kompetensförsörjningen i Halland har jag dragit mitt strå till stacken genom att bla samverka med RegEnt, Högskolan i Halmstad, Länsstyrelsen i Halland, Arbetsförmedlingen och Skolverket kring den nationella satsningen Utbildningspaket Skola/Arbetsliv. Riktigt roligt att skapa en projektgrupp där slutresultatet syftar till att göra studie- och yrkesvägledningen till hela skolans ansvar. Även roligt att arbeta närmare en sådan tung samverkanspart som Skolverket. Det grämer mig lite att jag inte kommer medverka på den avslutade konferensen som vi har planerat tillsammans.



När jag ändå är inne på det där med att göra studie- och yrkesvägledningen till hela skolans ansvar så fick Halland även ESF-medel (6 miljoner) för att arbeta med det under 2017. Projektet går under namnet GPS Halland och att vara med i processen att ta fram en regional EU-ansökan var ytterst lärorikt!

Då jag brinner för jämställdhet och intersektionalitet så blev jag ytterst hedrad över att, som enda man, få sitta med i den regionala arbetsgruppen som hade till syfte att ta fram en regional ansökan (tillsammans med Länsstyrelsen i Halland) om Regional jämställdhet till Tillväxtverket. Ansökan gick igenom och kommer innebära mycket bra för Halland framöver. Vi pratar intersektionalitet-säkring av samtliga regionala projektmedel och en total genomlysning av det jämställda regionala Tillväxtarbetet! Ytterst spännande arbete som jag nu kommer följa på håll med stort intresse.

En annan rolig sak var att medverka i processen kring den regionala utlysningen av projektmedel kring inkludering, jämställdhet och/eller kompetensförsörjning. Hela 59 ansökningar kom in som innebar ett febrilt arbete för att bedöma de bästa projekten i en process som tog stora delar av personalstyrkan på regionkontoret i anspråk. Riktigt roligt att arbeta agilt över verksamhetsområdena och på så sätt även ta tillvara olika tjänstepersoners expertkunskaper inom skilda områden. Den halländska politiken tog sedan de slutgiltiga besluten av tilldelning av projektmedel.



Förutom att göra allt ovanstående så var jag handläggare för ett antal projekt, träffade SYV-are, ordnade möten, fixade en föreläsning om NPF, high-fivade en regional vårdchef, styrde upp bönor till lunchsalladen (jupp, satt med i ett matråd och tjôtade), gick på konferenser, skrev mötesanteckningar och blev polare med diariet.

Veckorna innan jag gick på julledighet (och med det avslutade mitt vikariat) så drev jag och en kollega på för att få upp Barnkonventionen som regional fråga i Halland under 2017. Det ska bli spännande att se vart det landar framöver och om politiken i Halland ser det som viktigt.

Men mitt huvuduppdrag under året var ändå att få till ett nytt regionalt samverkansavtal när det gäller Vuxenutbildningen. I det arbetet gick jag in som ett helt tomt blad och jag är stolt över hur långt vi kom under ett år. Resultatet blev ett utkast på sju sidor som har genomgått en process under hela året. Grämer mig mest över att jag inte kommer träffa "mina" vuxenutbildningsrektorer mer, och minns våra återkommande möten med stor värme. I samband med frågorna kring vuxenutbildningen i Halland så anordnade jag även två regionala dialoger tillsammans med Skolverket där kommunernas tjänstepersoner och politiker medverkade.

Framtiden då?

Jo, skulle det inte varit så att jag är redigt trött på att åka tåg (efter totalt 3.5 år om man även räknar in tiden i Dalarna), så skulle jag nog kunna tänkt mig vara kvar på Region Halland. Men jag känner att jag måste landa i Göteborg ett tag.

Den 2 januari stegar jag återigen in på AF Kultur och kommer därefter söka tjänster som passar min kompetens och min arbetserfarenhet. Jag vet inte riktigt vart jag landar i det, men det regionala spåret har trots allt gett mersmak. Sedan var det ju den där biten om att faktiskt ta steget och bli verksamhetschef över ett område - ett kommunalt projektkontor eller något inom kultur- och fritid..? Vem vet? Jag håller det relativt öppet.

Under tiden hittar ni mig i Göteborg, filande på mitt lilla brädspelsimperium och arbetet med det egna företaget Vildhallon.

Så med det sagt; ta hand om varandra därute och kom-ihåg att Solidaritet är det vackraste ordet som finns och att digitaliseringen redan är här..

Gott nytt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar