onsdag 11 augusti 2010

Politiska reflektioner

Det var ett tag sedan den här bloggen uppdaterades och det har sina naturliga orsaker. Arbetet med RödGrönaTorg:2010 tar mycket av min tid och kraft för tillfället. Detta projekt är väldigt spännande och sätter verkligen ens diplomatiska kunskaper på prov. Men skoj är det! Jag kommer även på mig själv att tänka, äta och vara politisk dagarna i ända. På gott och ont.

Lite reflektioner så här i valtider vill jag däremot dela med mig av...

Det är väl egentligen ingen hemlighet om vad jag anser om KD. Intresserade kan läsa om det i äldre inlägg. Att även deras ungdomsförbund KDU inte står särskilt högt i kurs hos mig är väl inte heller det en hemlighet.

Vad tycks t ex om den här affischen?

KDU
Orginalet


















För er som inte kan se det finstilta kan jag meddela att det står följande: "Om vi ska nå ökad jämställdhet måste vi själva våga ta plats och lyfta fram varandra. We can do it - utan kvotering. Läs mer på www.kdu.se"

Jag gillar nog originalet bättre tror jag...

Sedan har ju MUF slängt ihop en catchy slagdänga som verkligen kommer gå hem i stugorna. "Sverige jobbar!" heter låten, vilket blir ganska kul med tanke på Sverige - med den sk "arbetslinjen" och rådande alliansstyre - har 9,5 procent arbetslöshet.



Men vad är då MUF:s analys om denna arbetslöshet. Jo, ca 1:50 in i klippet får man detta förklarat för sig: "Jag är jobbsökanden som trots världens finanskris vill jobba och slippa bidraget..." Aha! Det är finanskrisens fel. Och by the way: Myten om att arbetslösa är lata sprids vidare. Som arbetslös VILL jag alltså inte jobba och slippa bidragen. Det är alltså mitt personliga fel att jag är arbetslös! Tjena. Jag tog direkt tillfället i akt och gick med i följande grupp på Facebook eftersom jag helt klart är i trängande behov av mental omskolning. Jag menar, om nu Alliansen vinner valet den 19 september så är det väl lika bra att ha alla samlade på ett ställe för att underlätta hanteringen. Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar